Bezzrkadlovka alebo zrkadlovka?


Rozhodujete sa pred kúpou nového fotoaparátu a zvažujete bezzrkadlovku, alebo zrkadlovku? Práve tento článok by Vám mohol pomôcť. V prvej časti si môžete prečítať o základných výhodách a tiež aj nevýhodách každého riešenia. V druhej časti článku sa dozviete ako zúžiť výber, uľahčiť si rozhodovanie a hľadanie. V tretej časti nájdete dôležité informácie ako začať fotografovať s novým fotoaparátom a na čo sa hlavne sústrediť, aby výsledok v podobe fotografií nebol sklamaním, ale naopak :-)  


1. ČASŤ

Je lepšia zrkadlovka, alebo bezzrkadlovka? Jednoduchá otázka, ale zložitá odpoveď. V ďalších riadkoch sa budem snažiť nájsť odpoveď :-)

Tento článok vychádza výlučne z mojich dlhoročných skúseností. Prvú digitálnu zrkadlovku som vlastnil už v roku 2005 a bol to Nikon D70, prvú digitálnu bezzrkadlovku v roku 2014 a bol to Fujifilm X-E2. Vyskúšal a vlastnil som cca 30 rôznych zrkadloviek a bezzrkadloviek. Nafotil som viac ako 1,2 milióna záberov (na digitál) od roku 2005 z toho približne 800 000 na zrkadlovky. V súčasnosti používam výlučne bezzrkadlovky (Sony - A7Riii, A7iii, A6400) a to je vlastne moja veľmi stručná odpoveď :-) 
Pozrime sa na to podrobnejšie, lebo každé riešenie so sebou prináša určité výhody, aj nevýhody.

Aké sú teda hlavné výhody  a nevýhody zrkadloviek vo všeobecnosti
- široký výber modelov od začiatočníckych až po profesionálne (celosvetový predaj zrkadloviek v roku 2019 bol už ale nižší ako predaj bezzrkadloviek)
- každá zrkadlovka má hľadáčik (v určitých podmienkach sa bez hľadáčika nedá fotiť, je to ako fotenie „naslepo")
- v celku prijateľné rozmery a váha, napr. model Nikon D5600 tak ako aj Canon 250D sú predstaviteľom maximálnej miniaturizácie DSLR (zrkadloviek), nakoľko pre zrkadlo (ktoré sa nachádza v tele fotoaparátu) už nie je možné vyrobiť menšie telo
- určite je to aj cena, základné modely stoja menej ako vyspelé kompaktné fotoaparáty alebo bezzrkadlovky s hľadáčikom a podobným výkonom
- celkom slušná rýchlosť automatického ostrenia AF aj u základných modelov
- vývoj za posledných 17 rokov od uvedenia prvej dostupnej zrkadlovky pre "masy" Canon 300D (2003) urobil obrovský skok a vrchol dosiahol v rokoch 2017-2018, čo zároveň znamená aj následný úpadok nakoľko práve zrkadlo najviac brzdí zrkadlovky
- široká škála dostupných objektívov cez zoomovacie až po špeciálne vysoko svetelné objektívy
- väčšinou veľmi dobrá ergonómia      

Aby to nebolo len o výhodách, pozrieme sa aj na nevýhody
- zrkadlo žiaľ nemôže zobrazovať a mať funkcie displeja, čiže na zrkadlovke v hľadáčiku nie je možné vidieť výsledné fotografie ešte pred samotnou expozíciou, nie je možné fotoaparát kompletne nastavovať cez menu, prezerať fotografie, korigovať expozíciu tak, aby sme videli ešte pred expozíciou jej účinok (vplyv) na fotografiu, s kvalitným elektronickým hľadáčikom vidíme čiastočne aj v tme, v hľadáčiku zrkadlovky je už len tma...
- jemne väčšie rozmery a váha oproti bezzrkadlovkám
- niektoré najnovšie technológie nie je možné vôbec, alebo len čiastočne použiť kvôli zrkadlu
- hluk zrkadla pri expozícii, jeho vibrácie
- obmedzená maximálna rýchlosť sériového snímania na 14 záberov za sekundu u top profesionálnych modeloch
- menší hľadáčik hlavne pri základných modeloch

Ako sú na tom bezzrkadlovky? Poďme sa pozrieť najskôr na výhody.
- elektronický hľadáčik a jeho možnosti zobrazovania sú oproti zrkadlovkám skoro neobmedzené, najlepšie hľadáčiky u CSC fotoaparátov napr. Sony A7Riii majú hľadáčik so zväčšením ako najvyspelejšie zrkadlovky a hľadáčik s obrovským rozlíšením je super jemný, samozrejme lacnejšie a vstupné modely hľadáčikom značne zaostávajú, vývoj bude napredovať a aj tento rozdiel bude čoskoro už len minulosťou
- ďalšie najzaujímavejšie výhody elektronického hľadáčika sú tieto: zobrazenie vplyvu korekcie expozície  https://vimeo.com/419931142  a nastavení na fotografiu ešte pred samotnou expozíciou, kompletné nastavenie a zobrazenie menu, možnosť zobrazenia rôznych nastavení a nie len základných hodnôt ako u DSLR, možnosť prezerania (kontrola) fotografií v hľadáčiku, zosvetlenie scény v šere tak, aby bolo možné ešte vidieť  čo fotografujeme...
- vo všeobecnosti menšie rozmery a s tým spojená váha
- možnosť nehlučného fotografovania vďaka tomu, že chýba zrkadlo (úplne tichý režim)
- možnosť aplikovania najnovších technológii, ktoré na DSLR nie je možné aplikovať

Aké sú nevýhody
- jemne vyššia cena modelov s hľadáčikom ako u zrkadloviek (jeden z najlacnejších modelov s hľadáčikom FUJIFILM X-T100)
- nižšia výdrž batérie, čiže je vhodné mať viac batérií (to platí všeobecne hlavne ak fotografujete intenzívnejšie)
- u najlacnejších modeloch malý hľadáčik s nízkym rozlíšením
- modely bez hľadáčika sú v určitých momentoch nepoužiteľné, nakoľko fotograf nevidí na displeji čo fotí  

Chcete sa posunúť ďalej a dostať fotoaparát a celé fotografovanie pod kontrolu? Bez základov to žiaľ nie je možné. Vzdelávať sa môžete kedykoľvek a teraz aj v pohodlí domova. Pripravil som pre Vás online kurz fotografovania, kde sa dozviete to najdôležitejšie bez nutnosti čítania návodu. Čaká na Vás 153 minút ktoré z Vás urobia fotografa. 

ONLINE KURZ FOTOGRAFOVANIA
bezplatné FREE ukážky z kurzu:
https://www.fotenienasbavi.sk/online-kurz-fotografovania-videa/

2. ČASŤ

Nadviažem na prvú časť, kde som rozoberal výhody a nevýhody bezzrkadloviek a zrkadloviek. Pred kúpou fotoaparátu odporúčam si položiť a odpovedať na niekoľko zásadných otázok!

1. Čo budem hlavne fotografovať? (portrét, krajinu, šport... alebo zatiaľ neviem)

Ak ste úplný začiatočník, tak pravdepodobne bude ťažké vedieť presnú odpoveď. Budete chcieť vyskúšať rôzne fotografické žánre a ešte neviete, čo vás bude najviac baviť, to je úplne prirodzené. V takomto prípade odporúčam na začiatok základný univerzálny setový objektív, ktorý sa predáva spolu s telom za zvýhodnenú cenu. Neskôr podľa toho čo budete najviac fotiť, tento objektív vymeníte. Prípadne doplníte o ďalší, ktorý bude najviac vyhovovať vášmu hlavnému fotografickému žánru (fotoaparát musí mať ale možnosť výmeny objektívu). Základné amatérske setové objektívy sú síce univerzálne, ale málo svetelné. Je to určitá "daň" za univerzálnosť a tiež to má vplyv na cenu celého setu, nakoľko tieto objektívy sú lacné v porovnaní s vysoko svetelnými zoomami a pevnými objektímy. S bežným setovým objektívom pre APS-C snímač napr. 18-55mm, F3.5-5.6 nie je možné nafotiť portrét ako s portrétnym objektívom 50mm F1.8 alebo F1.4 (recenzia CANON 50mm 1.8 STM http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/298-test-canon-6d)
Pokus fotografiu upraviť a imitovať „rozmazané pozadie“ nemusí vôbec dopadnúť podľa predstáv. Odporúčam veľmi nevyužívať univerzálne riešenia, lebo tie nútia fotografa byť pohodlným! Fotografovanie je hlavne o hľadaní - námetu, kompozície, svetla a čakaní na správny moment... V prípade, že máte predstavu o tom čo budete fotografovať (fotografický žáner), pripravil som niekoľko článkov a recenezii.

Profesionál vyberá vysoko svetelný objektív   http://kurzy-foto.sk/index.php/poradna/267-profesional-vybera-vysoko-svetelny-objektiv
Recenzia ZEISS 55mm 1.8 vs SONY 50mm 1.8
   http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/242-zeiss-sonnar-55-mm-1-8-alebo-sony-fe-50-mm-1-8
Recenzia SONY 85mm 1.8
   http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/301-test-objektivu-sony-85mm-1-8-fe 

Čo sa týka tela fotoaparátu, to má menší vplyv na finálny výsledok. Určite odporúčam vybrať také telo, ktoré má aj hľadáčik, výklopný displej a dobrú ergonómiu. Dnešné aj amatérske bezzrkadlovky a zrkadlovky sú už veľmi dobre vybavené, dokonca až tak, že len veľmi málo fotografov využije maximálny potenciál fotoaparátu. Samozrejme amatérske fotoaparáty nie sú vhodné a stavané na náročné profesionálne využitie.  

2. Čo je pre mňa dôležité? (váha, veľkosť, značka, dizajn, ovládanie, funkcie, výklopný displej, možnosť výmeny objektívu, príslušenstvo, .. atď.)

Ak plánujete fotoaparát nosiť denne, potom jeho váha a veľkosť bude jeden z rozhodujúcich faktorov pri výbere. Čo sa týka ovládania a dizajnu, tak tam záleží od vašich preferencií. Každému vyhovuje niečo iné, a čo sa páči jednému, nemusí iným. Keď si vyberiete finálne modely fotoaparátov, určite si pozrite na každý model viac recenzií, ktoré vám môžu veľmi pomôcť. Moje odporúčanie je, pokiaľ si viete fotoaparát požičať, tak neváhajte a využite túto možnosť. Minimálne odporúčam si fotoaparát aspoň vziať do rúk a sústrediť sa na prvé pocity. Otestujte si viac fotoaparátov, ak je to možné a porovnajte ich. Pokiaľ máte už skúsenosti s určitou značkou, pri výbere si stanovte čo najpresnejšie kritéria. Podľa nich vyberajte a držte sa ich. Fotoaparát, ktorý bude mať najviac plusov, je ten správny. Nepôjde to alele bez väčších, alebo menších kompromisov.

3. Koľko chcem maximálne investovať do fotoaparátu a nevyhnutného príslušenstva?

Hľadajte čo najlepší pomer cena/výkon, drahší fotoaparát neznamená automaticky lepšie fotografie. Hlavný vplyv na výsledok má fotograf a nie fotoaparát. Investujte radšej viac peňazí do lepšieho objektívu s vyššou svetelnosťou ako do tela. Zároveň by mal byť celý set (telo+fotoaprát) vyvážený výkonom,  váhou aj veľkosťou. Setový objektív je väčšinou Achillovou pätou z dôvodu nízkej svetelnosti. 
Ani v úplne automatickom režime nemôžete z fotoaparátu dostať maximum bez znalostí základov fotenia. Inak to bude len pokus a omyl. Najdôležitejšia investícia pre každého fotografa je investícia do vzdelávania, či už prostredníctvom kníh, videí  alebo rôznych foriem kurzov fotografovania.

FOTKY NEROBÍ FOTOAPARÁT, ALE FOTOGRAF!

Prajem šťastnú ruku pri výbere vášho fotoaparátu, nech vám fotografovanie robí radosť. Pokiaľ si nebudete vedieť vybrať fotoaparát a zorientovať sa v širokej ponuke dostupných modelov, napíšte mi mail (fotosuchy@gmail.com) so žiadosťou o radu. Odpovedzte prosím na tri základné otázky, ktoré som uviedol vyššie v článku. Pomôžem Vám pri výbere, tak ako som pomohol už stovkám fotografov. Nápomocné vám môžu byť aj moje recenzie http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie a články o fotografovaní.


3. ČASŤ

Máte doma nový fotoaparát, ako pokračovať? Ako dosiahnuť postupne čo najlepšie výsledky? 

Výber a kúpa fotoaparátu je určite dôležitý krok, ale nie najdôležitejší! V týchto riadkoch nájdete odpoveď na čo sa hlavne zamerať.
Fotiť, fotiť, fotiť to je najdôležitejšie odporúčanie a zároveň rada. Len fotením sa môže fotograf postupne posúvať ďalej. Najväčší vplyv na výsledok má stále fotograf, jeho vízia (predstava) finálnej fotky ešte pred jej vznikom. Zhmotnenie vízie fotografa do fotografie je ale veľmi náročné. Bez toho, aby fotograf ovládal základy to bude skôr dielom náhody, alebo z veľkej časti vďaka novým technológiám hlavne v mobiloch. Tieto technológie nútia fotografa byť pohodlným. Technológie využite vo svoj prospech, ale nedovoľte im rozhodovať o výsledku!!!

Tým, že sa budete vzdelávať v oblasti fotografie, investujete do svojich spomienok a tie za tu námahu určite stoja. Nebude to ľahké, ale nevzdávajte to a výsledky sa postupne dostavia.  

1. POUŽÍVATE KOREKCIU EXPOZÍCIE ?

2. KOMPONUJETE NA ZLATÝ REZ ?

3. VIETE ČO JE A AKO FUNGUJE CLONA ?

Pokiaľ ste odpovedali aspoň 1 x NIE tak tento kurz https://www.fotenienasbavi.sk/online-kurz-fotografovania-videa/ bude pre Vás prínosom. 



Začínajúcim fotografom (značka a model fotoaparátu tu nerozhoduje) odporúčam si dať námahu a naštudovať si:

1. čo je EXPOZIČNÝ TROJUHOLNÍK a ako funguje (clona, expozičný čas a ISO)

2. ZLATÝ REZ najdôležitejšie a základné kompozičné pravidlo pre každého fotografa

3. čo je CLONA F a aký vplyv má na výsledok  
    odpoveď čo je clona a ako funguje nájdete vo voľne dostupnej (FREE) 1.časti online kurzu pre začiatočníkov 
    https://www.fotenienasbavi.sk/online-kurz-fotografovania-videa/ 

4. EXPOZIČNÝ REŽIM A (Av pre Canon)

5. ako funguje KOREKCIA EXPOZÍCIE v režime A (Av)
    odpoveď ako funguje korekcia expozície nájdete vo voľne dostupnej (FREE) 8.časti online kurzu pre začiatočníkov
    https://www.fotenienasbavi.sk/online-kurz-fotografovania-videa/

6. ako funguje AUTOMATICKÉ OSTRENIE (AF) fotoaparátu - nepretržité vs. jednorázové


Tieto základy postupne aplikujte do praxe. Fotografie ktoré na začiatku urobíte budú testovacie, to je ich účel. Skúšajte kým v tom nebudete mať „jasno“. Nechcite mať hneď dokonalé fotografie, lebo príde veľmi rýchlo sklamanie z výsledku. Každý fotograf má aj zlé fotografie, aby mohol mať tie dobré...
 
Dobré svetlo prajem 

Marek    





Bc. Marek Suchý

Profesionálny svadobný fotograf a lektor 
Banská Bystrica 
Slovakia

člen / member WPJA ASSF

www.fotosuchy.sk

www.wpja.com

www.assf.sk

Email: fotosuchy@gmail.com

Phone: +421 948 015 599

Kurzy fotografovania

 

Individuálny kurz
začiatočník
pokročilý

Kurz - Naučte sa lepšie ovládať svoj NIKON
Kurz - Naučte sa lepšie ovládať svoj fotoaparát
Kurz - Adobe Lightroom
Kurz - Fotografovanie produktov
Kurz - Svadobný fotograf
Kurz - Realitný maklér
Kurz - Fotografovanie detí
Kurz - Portrét




 

 

Sociálne siete

KURZY FOTO

Banská Bystrica
Martin
Poprad
Žilina
Trnava
Trenčín
Nitra
Prievidza
Liptovský Mikuláš
Lučenec
Bratislava
Nové Zámky
Prešov
Košice
Kežmarok
Spišská Nová Ves
Ružomberok
Martin