Bezzrkadlovka alebo zrkadlovka?

1. ČASŤ

Jednoduchá otázka, ale zložitá odpoveď. Prečo je to tak? V ďalších riadkoch sa budem snažiť nájsť odpoveď :-)

Tento článok vychádza výlučne z mojich osobných skúseností. Prvú digitálnu zrkadlovku som vlastnil už v roku 2005 a bol to Nikon D70, prvú digitálnu bezzrkadlovku v roku 2014 a bol to Fujifilm X-E2. Do dnešného momentu som vyskúšal a vlastnil cca 30 rôznych zrkadloviek a bezzrkadloviek. Nafotil som cca 1 milión záberov na digitál od roku 2005. V súčasnosti používam bezzrkadlovky Sony (A7Riii + A6400) a to je vlastne moja veľmi stručná odpoveď!
Poďme sa na to ale pozrieť podrobnejšie. Každé riešenie so sebou prináša určité výhody, aj nevýhody.

Aké sú teda hlavné výhody  a nevýhody zrkadloviek vo všeobecnosti?
- široký výber modelov od začiatočníckych až po profesionálne (zrkadlovky sú podľa mňa momentálne na vrchole, ale budúcnosť sú nepochybne bezzrkadlovky)
- každá zrkadlovka má hľadáčik (v určitých podmienkach sa bez hľadáčika nedá fotiť, je to ako fotenie „naslepo")
- v celku prijateľné rozmery a váha, napr. model Nikon D5600 je predstaviteľom maximálnej miniaturizácie DSLR (zrkadloviek), nakoľko pre zrkadlo (ktoré sa nachádza v tele fotoaparátu) už nie je možné vyrobiť menšie telo
- určite je to aj cena,  základné modely stoja menej ako vyspelé kompaktné fotoaparáty alebo bezzrkadlovky s hľadáčikom
- celkom slušná rýchlosť aj základných modelov
- vývoj za posledných 15 rokov od uvedenia prvej dostupnej zrkadlovky pre "masy" Canon 300D urobil obrovský skok a je podľa môjho názoru na vrchole, čo zároveň znamená aj následný úpadok, nakoľko práve zrkadlo najviac brzdí zrkadlovky
- široká škála dostupných objektívov od pevných skiel cez zoomovacie až po špeciálne sklá
- výdrž batérií je zatiaľ lepšia ako u bezzrkadloviek
- väčšinou veľmi dobrá ergonómia      

Aby to nebolo len o výhodách, pozrieme sa aj na nevýhody!
- zrkadlo žiaľ nemôže zobrazovať  a mať funkcie displeja, čiže na zrkadlovke v hľadáčiku nie je možné vidieť výsledné fotografie ešte pred samotnou expozíciou, nie je možné fotoaparát nastavovať, prezerať fotografie, korigovať expozíciu tak, aby sme videli ešte pred expozíciou jej účinok (vplyv) na fotografiu, s kvalitným elektronickým hľadáčikom vidíme čiastočne aj v tme, v hľadáčiku zrkadlovky je už len tma...
- jemne väčšie rozmery a váha oproti bezzrkadlovkám
- niektoré najnovšie technológie nie je možné vôbec, alebo len čiastočne použiť kvôli zrkadlu
- hluk zrkadla pri expozícii, jeho vibrácie
- obmedzená maximálna rýchlosť sériového snímania na 14 záberov za sekundu u top modelov
- menší hľadáčik hlavne pri základných modeloch

Ako sú na tom bezzrkadlovky? Poďme sa pozrieť najskôr na výhody.
- elektronický hľadáčik a jeho možnosti zobrazovania sú oproti zrkadlovkám skoro neobmedzené, najlepšie hľadáčiky u CSC fotoaparátov napr. Sony A7Riii majú hľadáčik so zväčšením ako najvyspelejšie zrkadlovky a hľadáčik s obrovským rozlíšením je super jemný, samozrejme lacnejšie a vstupné modely hľadáčikom značne zaostávajú, vývoj bude napredovať a aj tento rozdiel bude čoskoro už len minulosťou
- ďalšie najzaujímavejšie výhody elektronického hľadáčika sú tieto: zobrazenie vplyvu korekcie expozície ( https://vimeo.com/419931142  )  a nastavení na fotografiu ešte pred samotnou expozíciou, kompletné nastavenie a zobrazenie menu, možnosť zobrazenia rôznych nastavení a nie len základných hodnôt ako u DSLR, možnosť prezerania (kontrola) fotografií v hľadáčiku, zosvetlenie scény v šere tak, aby bolo možné ešte vidieť  čo fotografujeme...
- vo všeobecnosti menšie rozmery a s tým spojená váha
- možnosť nehlučného fotografovania vďaka tomu, že chýba zrkadlo (úplne tichý režim)
- možnosť aplikovania najnovších technológii, ktoré na DSLR nie je možné aplikovať

Aké sú nevýhody?
- jemne vyššia cena modelov s hľadáčikom ako u zrkadloviek (jeden z najlacnejších modelov s hľadáčikom FUJIFILM X-T100)
- nižšia výdrž batérie, čiže je potrebné mať viac batérií
- u lacnejších modelov malý hľadáčik s nízkym rozlíšením
- AF (hlavne kontinuálne ostrenie) stále môže byť pomalší ako u DSLR, ale určite nie vo všeobecnosti
- modely bez hľadáčika sú v určitých momentoch nepoužiteľné, nakoľko fotograf nevidí na displeji čo fotí  

NAUČTE SA LEPŠIE OVLÁDAŤ SVOJ FOTOAPARÁT - kurz fotografovania pre začiatočníkov

2.8.2020 - Banská Bystrica

Zvýhodnená ponuka: http://kurzy-foto.sk/index.php/kurzy/2-8-2020-banska-bystrica

2. ČASŤ

Nadviažem na prvú časť, kde som rozoberal výhody a nevýhody bezzrkadloviek a zrkadloviek. Pred kúpou fotoaparátu odporúčam si položiť a odpovedať na niekoľko zásadných otázok!

1. Čo budem hlavne fotografovať? (portrét, krajinu, šport... alebo zatiaľ neviem)

Ak ste úplný začiatočník, tak pravdepodobne bude ťažké vedieť presnú odpoveď. Budete chcieť vyskúšať rôzne fotografické žánre a ešte neviete, čo vás bude najviac baviť, to je úplne prirodzené. V takomto prípade odporúčam na začiatok základný setový objektív, ktorý sa predáva spolu s telom za zvýhodnenú cenu. Časom a tiež podľa toho, čo budete prevažne fotiť, tento objektív vymeníte, alebo doplníte o ďalší, ktorý bude najviac vyhovovať  vášmu fotografickému žánru (fotoaparát musí mať ale možnosť výmeny objektívu).  Základné amatérske setové objektívy sú síce univerzálne, ale málo svetelné. Je to určitá daň za univerzálnosť a tiež to má vplyv na cenu celého setu, nakoľko tieto objektívy sú lacné v porovnaní s vysoko svetelnými zoomami a pevnými sklami. S bežným setovým objektívom pre APS-C snímač napr. 18-55mm, F3.5-5.6 nie je možné nafotiť portrét ako s portrétnym objektívom 50mm F1.8 alebo F1.4 (recenzia CANON 50mm 1.8 STM http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/298-test-canon-6d)
Pokus fotografiu upraviť a imitovať „rozmazané pozadie“ nemusí dopadnúť podľa predstáv. Osobne odporúčam veľmi nevyužívať univerzálne riešenia, ktoré nútia fotografa byť pohodlným. Fotografovanie je hlavne o hľadaní - kompozície, svetla, momentu...  V prípade, že máte predstavu o tom čo budete fotografovať (fotografický žáner), pripravil som niekoľko článkov a recnezii.

Profesionál vyberá vysoko svetelný objektív   http://kurzy-foto.sk/index.php/poradna/267-profesional-vybera-vysoko-svetelny-objektiv
Recenzia ZEISS 55mm 1.8 vs SONY 50mm 1.8
   http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/242-zeiss-sonnar-55-mm-1-8-alebo-sony-fe-50-mm-1-8
Recenzia SONY 85mm 1.8
   http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie/301-test-objektivu-sony-85mm-1-8-fe 

Čo sa týka tela fotoaparátu, to má menší vplyv na finálny výsledok. Určite odporúčam vybrať také telo, ktoré má aj hľadáčik, výklopný displej a dobrú ergonómiu. Dnešné aj amatérske bezzrkadlovky a zrkadlovky sú už veľmi dobre vybavené, dokonca až tak, že len veľmi málo fotografov využije maximálny potenciál fotoaparátu. Samozrejme amatérske fotoaparáty nie sú vhodné a stavané na náročné profesionálne využitie.  

2. Čo je pre mňa dôležité? (váha, veľkosť, značka, dizajn, ovládanie, funkcie, výklopný displej, možnosť výmeny objektívu, príslušenstvo, .. atď.)

Ak plánujete fotoaparát nosiť denne, potom jeho váha a veľkosť bude jeden z rozhodujúcich faktorov pri výbere. Čo sa týka ovládania a dizajnu, tak tam záleží od vašich preferencií. Každému vyhovuje niečo iné, a čo sa páči jednému, nemusí iným. Keď si vyberiete finálne modely fotoaparátov, určite si pozrite na každý model viac recenzií, ktoré vám môžu veľmi pomôcť. Moje odporúčanie je, pokiaľ si viete fotoaparát požičať,  tak neváhajte. Minimálne odporúčam si fotoaparát aspoň vziať do rúk a sústrediť sa na prvé pocity. Otestujte si  ale viac fotoaparátov, ak je to možné a porovnajte si ich. Pokiaľ máte už skúsenosti s určitou značkou, pri výbere si stanovte čo najpresnejšie kritéria, a podľa nich vyberajte. Fotoaparát, ktorý bude mať najviac plusov, je ten správny, ale nepôjde to bez väčších, alebo menších kompromisov.

3. Koľko chcem maximálne investovať do fotoaparátu a nevyhnutného príslušenstva?

Hľadajte čo najlepší pomer cena/výkon, drahší fotoaparát neznamená automaticky lepšie fotografie. Hlavný vplyv na výsledok má fotograf a nie fotoaparát. Investujte radšej viac peňazí do lepšieho objektívu s vyššou svetelnosťou ako do tela. Zároveň by mal byť celý set (telo+fotoaprát) vyvážený výkonom,  váhou aj veľkosťou. Setový objektív je väčšinou Achillovou pätou z dôvodu nízkej svetelnosti. 
Ani v úplne automatickom režime nemôžete z fotoaparátu dostať maximum bez znalostí základov fotenia. Inak to bude len pokus a omyl. Najdôležitejšia investícia pre každého fotografa je investícia do vzdelávania, či už prostredníctvom kníh, videí  alebo rôznych foriem kurzov fotografovania.

Fotoaparát nerobí fotky, ale fotograf!

Prajem šťastnú ruku pri výbere vášho fotoaparátu, nech vám fotografovanie robí radosť. Pokiaľ si nebudete vedieť vybrať fotoaparát a zorientovať sa v širokej ponuke dostupných modelov, napíšte mi mail (fotosuchy@gmail.com) so žiadosťou o radu. Odpovedzte prosím na otázky, ktoré som uviedol vyššie v článku, a ja vám pomôžem pri výbere, tak ako som pomohol už desiatkam fotografov. Nápomocné vám môžu byť aj moje recenzie http://kurzy-foto.sk/index.php/recenzie a články o fotografovaní.

Chcete sa posunúť ďalej a dostať fotoaparát a celé fotografovanie pod kontrolu? Bez základov to žiaľ nie je možné! Vzdelávať sa môžete teraz aj v pohodlí domova. Pripravil som pre Vás online kurz fotografovania, kde sa dozviete to najdôležitejšie (zo základov) bez nutnosti čítania návodu a ďaleko viac... 

ONLINE KURZ FOTOGRAFOVANIA
(začiatočník)  

UKÁŽKA Z KURZU:
KAPITOLA KOREKCIA EXPOZÍCIE
https://vimeo.com/419931142  

Trvanie kurzu: 153 minút 

viac info o kurze:
http://kurzy-foto.sk/index.php/kurzy/online-kurz-fotografovania


Dobré svetlo prajem 

Marek   


Text: Marek Suchý
Foto: Marek Suchý    






Bc. Marek Suchý

Profesionálny svadobný fotograf a lektor 
Banská Bystrica 
Slovakia

člen / member WPJA ASSF

www.fotosuchy.sk

www.wpja.com

www.assf.sk

Email: fotosuchy@gmail.com

Phone: +421 948 015 599

Kurzy fotografovania

 

Individuálny kurz
začiatočník
pokročilý

Kurz - Naučte sa lepšie ovládať svoj NIKON
Kurz - Naučte sa lepšie ovládať svoj fotoaparát
Kurz - Adobe Lightroom
Kurz - Fotografovanie produktov
Kurz - Svadobný fotograf
Kurz - Realitný maklér
Kurz - Fotografovanie detí
Kurz - Portrét




 

 

Sociálne siete

KURZY FOTO

Banská Bystrica
Martin
Poprad
Žilina
Trnava
Trenčín
Nitra
Prievidza
Liptovský Mikuláš
Lučenec
Bratislava
Nové Zámky
Prešov
Košice
Kežmarok
Spišská Nová Ves
Ružomberok
Martin